Door Lida Fokker
Pas als je er mee in aanraking komt, bijvoorbeeld omdat je oudere vader of moeder niet meer zelf kan koken of boodschappen doen, merk je hoe belangrijk de maaltijdservice van Doras in Noord is. Zo’n 150 mensen, meestal ouderen, maken gebruik van de maaltijdservice. Er zijn twee mogelijkheden: je kunt één keer per week een pakket van 7 diepvries maaltijden bezorgd krijgen óf je krijgt dagelijks (behalve zaterdag en zondag) een warme maaltijd en een toetje bezorgd.
Er is ruime keuze: vlees, vis, vegetarisch, halal, gepureerd of voor specifieke dieetwensen. Er is een vaste bezorgdag en –tijd, dus je weet waar je aan toe bent. De maaltijdservice is er niet alleen voor ouderen, ook als je (tijdelijk) niet zelf kunt of wilt koken, bijvoorbeeld door ziekte of een gebroken arm, kun je je aanmelden.
Dit artikel stond ook in de Echo! Bekijk het hier.
Er komt veel bij kijken om iedereen op tijd van de juiste maaltijd te voorzien. Caroline en Loes zijn medewerkers van Doras en zorgen er voor dat alles op rolletjes loopt. Ze regelen bestellingen, de inzet en rijroutes van vrijwilligers, ze warmen de maaltijden op in de oven en lossen vooral problemen op: mensen die aanmelden of afzeggen, bezorging op een andere dag willen of niet open deden, er komt van alles langs. Ze zijn er trots op dat ze heel flexibel zijn ten aanzien van de wensen van klanten. En ze zijn vooral trots op hun vrijwilligers. Zonder de vrijwilligers géén maaltijden!
Dankzij de wekelijkse inzet van zo’n 30-tal vrijwilligers wordt iedereen op tijd van een maaltijd voorzien, ook in landelijk Noord. Dit team bezorgt niet alleen de maaltijden, zij onderhouden ook een warm contact met de klanten en kunnen op die manier signaleren of het goed met ze gaat. Vrijwilliger Ron rijdt op vrijdag de maaltijden rond samen met een collega. Hij is dit werk gaan doen omdat hij vond dat hij iets terug moest doen in ruil voor zijn bijstandsuitkering. “Dit is nuttig werk” vindt hij. “Je merkt dat ze echt uitkijken naar dit contact, voor sommigen ben ik de enige persoon die ze spreken op een dag”. Als iemand de deur niet opent gaat Ron klepperen met de brievenbus, op het raam tikken, naar binnen proberen te kijken of bij de buren aanbellen. Alle afwijkende zaken noteert hij op het bezorgformulier. Caroline of Loes ondernemen dan actie. Dat kan van alles zijn: familie bellen, thuiszorg inschakelen, maatschappelijk werk of iemand om de tuin te doen. Doras heeft een groot netwerk en veel activiteiten. Dat is het grote pluspunt van deze maaltijdservice.
Joop is gepensioneerd en ook vrijwilliger. Hij doet dit werk al zo’n 6 jaar. Hij doet het vooral vanwege de sociale contacten, veel klanten kent hij al jaren. Hij komt bijna altijd even binnen om een praatje te maken. “Ze vertellen vaak wat ze meegemaakt hebben in hun leven, heel bijzondere verhalen”. Soms blijft hij iemand bezoeken, ook al gebruiken ze geen maaltijden meer van Doras, bijvoorbeeld omdat ze verhuisd zijn naar een verzorgingshuis. Hij heeft ook wel eens 112 moeten bellen voor iemand die niet open deed. “Die dingen gebeuren, maar gelukkig niet elke week”.
Zo snijdt het mes aan twee kanten: de vrijwilligers zijn blij met hun werk en de klanten met de maaltijden en het contact.
Wilt u ook gebruik maken van Doras maaltijdservice, voor uzelf of een familielid, neem dan contact op: Telefoon (020) 636 71 68 of e-mail naar maaltijd@doras.nl. In december is er een leuke actie, iedere nieuwe klant krijgt bij de eerste bestelling een leuke kalender.
Meer informatie vindt u op www.doras.nl/maaltijdservice.
Vind jij het leuk om wat te doen in en voor de buurt? Kom ons team versterken!
Duwtje in de juiste richting nodig? Wij hebben een paar handige links voor je op een rijtje gezet.
We gebruiken cookies om onze site gebruiksvriendelijker te maken. Door onze site te gebruiken accepteer je cookies.