Schuldhulpmaatje+ Floris: “Ik ben zo blij dat ik die stap genomen heb”
Schuldhulpmaatje+ Floris: “Ik ben zo blij dat ik die stap genomen heb”

Schuldhulpmaatje+ Floris: “Ik ben zo blij dat ik die stap genomen heb”

Door Lida Fokker

Hij is tachtig, maar dat zou je hem niet geven. Floris is fit, bij de tijd en goed ter been. Enkele jaren geleden overleed zijn vrouw na een lang ziekbed. Dan duurt het even voor je je draai weer vindt. Floris besloot om vrijwilligerswerk te gaan doen en kwam zo in aanraking met Doras. Dat klikte meteen en toen ze zagen wat hij in zijn mars had, werd hij Schuldhulpmaatje Plus. Hij had vele jaren een eigen zaak gehad en gewerkt in de zakelijke dienstverlening, dus Floris wist van wanten op het gebied van administratie en budgetbeheer.

Wat doet een Schuldhulpmaatje Plus?

Veel mensen komen in de problemen door schulden. Aanmaningen en boetes stapelen zich op, schulden worden steeds hoger. Het wordt steeds moeilijker om op eigen kracht een uitweg te vinden. Ook zijn er mensen die moeite hebben om iedere maand uit te komen met hun geld en het overzicht kwijt zijn. Of mensen die moeite hebben om brieven te begrijpen en de wirwar aan regelingen voor toeslagen.
De hulpvragen zijn divers. Doras biedt daarom verschillende mogelijkheden voor hulp en ondersteuning. Er is een financieel spreekuur, je kunt langs bij de budgetcoach of een cursus ‘omgaan met geld’ volgen. Ook zijn er maatschappelijk werkers die je kunnen helpen bij het saneren van de schulden. En er zijn dus Schuldhulpmaatjes Plus. Zij helpen mensen gedurende maximaal zes maanden om zelf grip te krijgen op hun financiën, zodat ze uiteindelijk zelfstandig verder kunnen en hun administratie op orde kunnen houden.

Floris is enthousiast over zijn vrijwilligerswerk. Meestal gaat hij twee keer in de week op pad naar zijn cliënten. Hij stapt het liefst op de fiets. Hij bezoekt de mensen thuis, want alle papieren moeten natuurlijk bij de hand zijn. “Je komt binnen en je krijgt vier dozen administratie. Een half jaar later heb je drie mappen.” Alleenstaanden, echtparen met of zonder kinderen, nog maar kort in Nederland of reeds jaren in Noord woonachtig. Het maakt Floris niet uit, hij staat overal voor open en heeft geen vooroordelen.
Het eerste bezoek is samen met de maatschappelijk werker. Daarna gaat Floris zelf aan de slag met de cliënt. Samen gaan ze zitten om de post op orde te krijgen. Papieren worden in mappen geordend, zodat alles goed terug te vinden is. Als het nodig is worden instanties gebeld. Floris laat bij voorkeur de cliënt zelf bellen, die moet immers leren om zaken zelfstandig af te handelen. Als zaken erg ingewikkeld worden zorgt Floris ervoor dat de maatschappelijk werker ingeschakeld wordt.
Floris: “Ik geef de eerste aanzet, ik zorg dat de enveloppen open gaan.” Een belangrijke taak, want daar gaat het al vaak mis.
Het meest trots is hij op de resultaten die hij behaalt: “Als je weggaat, dat iemand zegt ‘ik ben zo blij’ of dat iemand belt en zegt ‘kan je nog een keertje langskomen?’

Minder leuk vindt hij het als je steeds opnieuw hetzelfde moet vertellen. Hij komt ook schaamte tegen. “Sommigen hebben nog steeds die schaamte en dat is een heel moeilijk iets, dat kan ik me best voorstellen, maar na je derde of vierde bezoek zijn ze al veel opener.”
Eén keer in de maand komen de vrijwilligers bij elkaar om ervaringen uit te wisselen en elkaar tips te geven. “Dan leer ik ook weer van andere mensen.” Ze zijn allemaal verschillend. “Ik ben vrij streng voor m’n maatjes. Als we afspreken dat volgende week dit & dat gebeurd is en het is niet gedaan, dan zeg je ‘sorry, dat pikken we niet’.”Het schept duidelijkheid, vindt Floris. “Soms heb je iemand nodig die je even een zetje geeft.”

Floris is nog lang niet van plan om achter de geraniums te gaan zitten. “Ik hoop dit nog heel lang te doen. Voorlopig is dit m’n lust en m’n leven.”
Een inspirerend voorbeeld, deze topper van tachtig.

Wil je iets betekenen voor de Noord-Amsterdammer? Ga net als Floris aan de slag als vrijwilliger bij Doras! Kijk voor meer informatie op doras.nl/vrijwilligers of bel (020) 435 45 55.

We gebruiken cookies om onze site gebruiksvriendelijker te maken. Door onze site te gebruiken accepteer je cookies.